5.7 C
Brusel
Úterý duben 23, 2024
KnihyRecenze knihy 'Uttara Kaanda': Mluví tiché hlasy

Recenze knihy 'Uttara Kaanda': Mluví tiché hlasy

ODMÍTNUTÍ ODPOVĚDNOSTI: Informace a názory reprodukované v článcích jsou těmi, kdo je uvedli a je jejich vlastní odpovědnost. Publikace v The European Times neznamená automaticky souhlas s názorem, ale právo jej vyjádřit.

PŘEKLADY ODMÍTNUTÍ ODPOVĚDNOSTI: Všechny články na tomto webu jsou publikovány v angličtině. Přeložené verze se provádějí prostřednictvím automatizovaného procesu známého jako neuronové překlady. V případě pochybností se vždy podívejte na původní článek. Děkuji za pochopení.

Newsdesk
The European Times News si klade za cíl pokrýt zprávy, na kterých záleží, a zvýšit tak povědomí občanů po celé geografické Evropě.

Expresní zpravodajská služba
Příběh se skládá z událostí, ale je jich více i méně. I když události mohou znamenat více věcí, příběh je nutí do konkrétních interpretací a zbytek zahazuje. SL Bhyrappa dekonstruuje klasický indický epos Rámajána do událostí a zpět dohromady do jiného příběhu v Uttara Kanda – jednoho, který se zaměřuje na Situ a ostatní ženy.

Bhyrappa je známou postavou indické literatury a nikdy se neřadil k hlavnímu proudu. Ve svých desítkách knih napsaných v průběhu desetiletí vytvořil velmi individualistickou vizi indické spirituality a kultury, která je podložená odkazy. Chce to někoho, kdo hluboce rozumí umění vypravěče, aby si všimnul nedostatků v eposu, což je to, co zde Bhyrappa udělal.

Kniha začíná se Sitou v exilu, která se snaží zvládnout své batolecí dvojče. Její situace je zoufalá a nebýt její věrné služebné se zkušenostmi s výchovou dětí a sestry Urmily, která dodává zásoby, byla by na tom ještě hůř. Když vzpomíná na své minulé dny a na to, jak se sem dostala, my, čtenáři, začínáme jedinečné neviditelné vyprávění o celé Rámajáně i mimo ni.

Jedinečné – protože kromě toho, že jde o Sitin pohled, je také zcela vyprávěn v omezené první osobě. Eposy se snáze polykají tím, že jsou, řečeno terminologií, vševědoucí ve třetí osobě – vypravěč ví, co se děje všude –, ale Bhyrappa nám přináší skutečné hrůzy ze Sítiny existence zúžením vyprávění. Informace k ní často přicházejí po dnech nebo měsících prostřednictvím zdrojů s vlastní zaujatostí. Když Sita neví, co se stalo mezi Kaikeyi a Dasharatha, nevíme to ani my, dokud nám to někdo neřekne. A když je Sita uvězněna v Raavanovi Ashok Vana, nemáme ponětí o tom, zda o ní Ráma ví, nebo zda s tím plánuje něco udělat. A odtud vidíme, že to, co zní spravedlivě a spravedlivě pro muže v příběhu, zní tak nespravedlivě pro ženy. Očekává se od nich, že se budou řídit konvencemi, přestože jim nebyl nikdy objasněn celý obraz.

Ve skutečnosti žádný z mužů v obsazení nevypadá dobře, když se podíváme zblízka. Ať už je to Ráma, který používá dharmu spíše jako berličku než ideál, Sugreeva, který touží po ženě svého bratra, nebo dokonce Dašaratha, který znovu dává unáhlené sliby poháněné chtíčem. Dokonce i Valmiki je zde postavou a Bhyrappa poukazuje na to, že Valmiki se při psaní svého eposu má tendenci soustředit na mužský příběh a ukončit jej v okamžiku, kdy věci vypadají dobře, místo toho, aby zahrnoval depresivní následky.

Bhyrappa dělá příběh věrohodnějším tím, že z příběhu odstraňuje stopy nadpřirozena. Hanuman je nyní muž pojmenovaný po mýtickém Hanumanovi. Zlatý jelen je jen jelen a maskovaný hlas vydávající se není nikdy vysvětlen. Magický most na Lanku je nyní nahrazen skalami, které tam již byly. Má to za následek, že se na postavy díváme jako na lidštější a méně doslovné bohy. Bůh může učinit svou ženu nešťastnou, aby uspokojil dharmu, ale jak se cítíme, když to dělá normální muž?

Překlad knihy od Rashmi Terdal je skvělý, dosahuje dvou cílů – plynulé řeči a oživení přirozeného étosu. Přepisování eposů bylo v indické literatuře oblíbeným žánrem, přičemž regionální vlivy dodávají zápletce další barvu. V maráthských převyprávěních jsou například členové rodiny nazýváni Dada a Mama – zde se jedná o kannadskou verzi, takže Terdal si ponechal pozdravy Anna, Appa a Thaatha. Postavy jedí proso a označují je kannadskými jmény – navane, ragi, sajje.

Tato kniha je dalším důkazem bohatství indické literatury – spisovatelů a knih – které překlad přináší novým čtenářům. Pohlcující čtení, které nutí k zamyšlení!

Více od autora

- EXKLUZIVNÍ OBSAH -spot_img