5.5 C
Brüsszel
Április 20, 2024
EurópaEU-MOLDOVA – Moldova elnyomja a média szabadságát vagy szankcionálja a visszaélésszerű propagandát? (II)

EU-MOLDOVA – Moldova elnyomja a média szabadságát vagy szankcionálja a visszaélésszerű propagandát? (II)

NYILATKOZAT: A cikkekben közölt információk és vélemények az azokat közölők sajátjai, és ez a saját felelősségük. Publikáció in The European Times nem jelenti automatikusan a nézet jóváhagyását, hanem a kifejezés jogát.

NYILATKOZAT FORDÍTÁSA: Ezen az oldalon minden cikk angol nyelven jelent meg. A lefordított verziók egy neurális fordításként ismert automatizált folyamaton keresztül készülnek. Ha kétségei vannak, mindig olvassa el az eredeti cikket. Köszönöm a megértésed.

Willy Fautre
Willy Fautrehttps://www.hrwf.eu
Willy Fautré, a belga oktatási minisztérium és a belga parlament korábbi megbízottja. Ő az igazgatója Human Rights Without Frontiers (HRWF), egy brüsszeli székhelyű civil szervezet, amelyet 1988 decemberében alapított. Szervezete általában véve védi az emberi jogokat, különös tekintettel az etnikai és vallási kisebbségekre, a szólásszabadságra, a nők jogaira és az LMBT-személyekre. A HRWF független minden politikai mozgalomtól és vallástól. Fautré több mint 25 országban végzett tényfeltáró missziót az emberi jogokkal kapcsolatban, köztük olyan veszélyes régiókban, mint Irakban, a szandinista Nicaraguában vagy Nepál maoista területein. Egyetemi oktató az emberi jogok témakörében. Számos cikke jelent meg egyetemi folyóiratokban az állam és a vallások kapcsolatáról. Tagja a brüsszeli sajtóklubnak. Az ENSZ, az Európai Parlament és az EBESZ emberi jogi szószólója.

2022. február végén, miután Oroszország teljes körű katonai inváziót indított Ukrajnában, a moldovai parlament 60 napos rendkívüli állapotot vezetett be. Ebben az időszakban az oroszországi televíziós műsorok sugárzása korlátozott volt az országban. Ezen kívül hozzáférés a hírportálokhoz Sputnik Moldova, Eurasia Daily (https://eadaily.com/ru/) és számos más forrást blokkoltak. Az ország Legfőbb Ügyészsége bejelentette, hogy több személy ellen is nyomozást indít „az ukrajnai események elfogult tudósításának gyanúja miatt”.

Dr. Evgeniya Gidulianova és Willy Fautré (Lásd az I. részt ITT)

A moldovai szankciók ütemezése

2. június 2022-án a moldovai parlament elfogadta az ország információbiztonságával kapcsolatos jogszabály-módosítási csomagot. Az Audiovizuális Médiaszolgáltatások Kódexét úgy módosították, hogy megtiltsák az információs és elemző, katonai és politikai tartalmú hír-, televízió- és rádióműsorok, valamint katonai filmek továbbközvetítését olyan országokból, amelyek nem ratifikálták a határokon átnyúló televíziózásról szóló európai egyezményt. Oroszország esete.

22. június 2022-án a Moldovában hatályba lépett az audiovizuális médiaszolgáltatások kódexének módosításáról szóló törvény.

A törvény bevezette a félretájékoztatás fogalmát, és szigorú intézkedéseket írt elő a jogsértés esetére, például a műsorszolgáltatási/sugárzási engedélytől akár hét évig terjedő időtartamra.

16. december 2022-án hat, az Ilan Shorhoz köthető csatorna engedélyét felfüggesztették ismételt törvénysértés miatt. Közöttük „Primul Moldovában”, „RTR-Moldova”, „Accent-TV”, „NTV-Moldova”, „TV-6”, „Orhei-TV”.

nt moldova EU-MOLDOVA – Moldova elnyomja a média szabadságát vagy szankcionálja a visszaélésszerű propagandát? (II)

A Műsorszolgáltatási Tanács elnöke, Liliana Vițu az Eurasia Daily-nek elmondta, hogy a rendkívüli helyzetek bizottságának ez a döntése a Tanács tagjainak és független médiaszakértőknek a monitoringjelentésein alapul. Ezeket a csatornákat szankcionálták, mert többszörösen elfogult információkat sugároztak nemzeti eseményekről és propagandát az Ukrajna elleni agressziós háborúról: NTV Moldova (22 szankció), Primul Moldovában (17 szankció), RTR Moldova (14 szankció), Orhei TV (13 szankció), TV6 (13 szankció), Accent TV (5 szankció).

Natalia Gavrilița moldovai miniszterelnök Facebook-oldalán ezt írta: "Ezek a médiák súlyosan és ismételten megsértették az audiovizuális szolgáltatások kódexét, elfogult és manipulatív tudósításokat készítettek a moldovai eseményekről, valamint az ukrajnai háborúval kapcsolatos eseményekről."

Sergiu Litvinenco igazságügyi miniszter A Facebookon kijelentette, hogy a hat csatorna engedélyének felfüggesztésének kérdését nagyon egyértelművé kell tenni: „A szólásszabadság egy dolog, de a propaganda más. Most már nem csak propaganda, mint korábban, amikor az Emberi Jogok Európai Bírósága is a hatóságoknak adott igazat. Ez egy kirívó propaganda az agressziós háború igazolására, az agresszív nyelvezet terjesztésére, az etnikai gyűlölet szítására és az állambiztonság veszélyeztetésére. Az állam fő feladata az állampolgárok biztonságának és az alkotmányos rend védelme."

Moszkva szerepe és Ilhan Shor oroszbarát oligarcha

Radu Marian képviselő (a Tett és Szolidaritás Pártja) közölte, hogy a rendkívüli helyzetek bizottsága által szankcionált hat tévécsatorna a moldovai csatornához kapcsolódik oroszbarát szökevény Ilan Shor oligarcha azzal vádolják Moldovában, hogy közel 1 milliárd eurót sikkasztott moldovai bankoktól. A Shor a moldovai ȘOR nevű oroszbarát populista pártot finanszírozza, amelynek EU-tagság-ellenes a célja.

Imagen2 EU-MOLDOVA – Moldova elnyomja a média szabadságát vagy szankcionálja a visszaélésszerű propagandát? (II)
Sputnik Moldova-Románia | Kisinyov

Radu Marian képviselő a Facebook-oldalán kijelentette:legalább nevetséges, hogy azoknak, akik most a szólásszabadság megsértéséről kiabálnak, azoknak nem az orosz ellenzéki újságírók meggyilkolása, sem a független ország megszállása, sem a tüntetők letartóztatása nem jelent problémát Oroszország-szerte. akik egyszerűen kimennek az utcára egy fehér papírlappal. Kremlbarát propagandistáink nem mondanak erről semmit, és gyakran igazolják az ilyen barbár cselekedeteket. Az ukrajnai szörnyű eseményekről való elhallgatás nem „szólásszabadság”. Ez a dezinformáció része. "

Valeriu Pașa, a Watchdog.MD közösség vezetője írta a Facebook oldalán: "Fenyegetést jelentenek ezek a tévécsatornák a Moldovai Köztársaság biztonságára? Természetesen! Miért? Mert közvetlenül vagy közvetítőkön (például Shor- vagy névleges RTR-tulajdonosokon) keresztül az Orosz Föderáció irányítja őket. Moszkva évek óta támogatja és finanszírozza ezeket a tévécsatornákat… nevetséges áron kínálja az orosz állami költségvetésből finanszírozott drága tartalmak újrasugárzásának jogát, valamint az állami vállalatok, például a Gazprom és sok más által az orosz sajtóba pumpált reklámköltségvetésekből. Ez nem új történet, 1993 óta tart. "

A „Primul Moldovában”, „RTR-Moldova”, „Accent-TV”, „NTV-Moldova”, „TV-6”, „Orhei-TV” tévécsatornák vezetői bíróságon fellebbeztek a hatóságok intézkedései ellen. .

Imagen3 EU-MOLDOVA – Moldova elnyomja a média szabadságát vagy szankcionálja a visszaélésszerű propagandát? (II)
Kiutasították Moldovából a Szputnyik vezetőjét

13. szeptember 2023-án a moldovai hatóságok kitoloncolták Vitalij Denisov, a Sputnik Moldova vezetője az uniós és moldovai szankciók alatt. Emellett 10 évre eltiltották az országba való beutazástól. A Köztársasági Migrációs Főfelügyelőség jelentése szerint Denisovot nemkívánatos személyként ismerték el Moldovában, mert „nemzetbiztonságot veszélyeztető tevékenységek.” Később a moldovai szolgáltatás Svoboda rádió megtudta, hogy Denisov nagyon laza kapcsolatban áll az újságírással, és feltehetően a 72. Különleges Szolgálati Központ (54777-es katonai egység) karriertisztje. Ez az egység köztudottan információinjekciókkal és dezinformációkkal foglalkozik a külföldi közönség számára.

Moszkva fenyegetőzik

3. október 2023-án Moldova oroszországi nagykövete, Lilian Darii megidézték az orosz külügyminisztérium. A miniszter azzal vádolta Moldovát, hogy „politikai indíttatású orosz nyelvű médiát üldöznek”, hivatkozva a Szputnyik Moldova hírügynökség vezetőjének, Vitalij Gyenyiszovnak, azzal az indokkal, hogy kapcsolatban áll. az Orosz Föderáció katonai hírszerzésével.

Az Orosz Föderáció számos olyan személy számára zárta be a belépést, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a szólásszabadság korlátozásához és az orosz újságírók jogaihoz Moldovában, valamint az oroszellenes érzelmek szításához.

24. október 2023-én az orosz sajtóügynökség TASS arról számolt be, hogy a Moldovai Információs és Biztonsági Szolgálat blokkolta az orosz sajtó több mint 20 internetes forrásához való hozzáférést. Számos közülük szerepel az uniós szankciók listáján.

30. október 2023-án Alexandru Musteața, a Moldovai Információs és Biztonsági Szolgálat igazgatója aláírt egy Megrendelés a moldovai felhasználók hozzáférésének blokkolása 31 webhelyhez.

Imagen4 EU-MOLDOVA – Moldova elnyomja a média szabadságát vagy szankcionálja a visszaélésszerű propagandát? (II)
Sputnik Moldova

Ugyanezen a napon döntött a Rendkívüli Helyzetek Bizottsága 6 „külföldi érdekeket támogató” tévécsatorna – az Orizont TV, az ITV, a Prime, a Publika TV, a Canal 2 és a Canal – engedélyének felfüggesztése 3.

Dorin Recean, Moldova miniszterelnöke kommentálta a Facebook-oldalán "Moldovát naponta éri hibrid támadások az Orosz Föderáció részéről. Az elmúlt hetekben megnőtt az ilyen fenyegetések intenzitása. Oroszország a szervezett bűnözői csoportokon keresztül befolyásolni akarja a helyi választásokat, és aláaknázza a demokratikus folyamatot. (…). Ezek a tévécsatornák a Plahotniuc és Shor bűnözői csoportjainak vannak alárendelve, amelyek egyesítették erőfeszítéseiket a moldovai helyzet destabilizálására.. "

Moszkva megtorlásul bejelentette a moldovai nagykövetnek, hogy „a Moldovai Köztársaság számos tisztviselője számára” betiltják az Orosz Föderációba való beutazást.

Összefoglalva, érdemes megemlíteni, hogy a World Press Indexben, amely 180 országot tartalmaz, Riporterek határok nélkül Moldovát az elmúlt három évben a következő pozíciókban rangsorolta: 89 in 2021, 40 a 2022 és a 28 2023. Ezenkívül az Amnesty International, a Human Rights Watch és az Újságírók Védelméért Bizottság legutóbbi jelentéseiben úgy vélte, hogy a média szabadsága Moldovában nem releváns kérdés, és nem érdemli meg, hogy külön foglalkozzanak vele.

Rólunk Jevgenyija Gidulanova

Ievgeniia Gidulanova

Jevgenyija Gidulanova Ph.D fokozattal rendelkezik. 2006 és 2021 között az Odesai Jogi Akadémia Büntetőeljárási Tanszékének docense volt.

Jelenleg jogász magánpraxisban és tanácsadó a brüsszeli székhelyű civil szervezetnél Human Rights Without Frontiers.

(*) Ilan Shor izraeli születésű moldovai oligarcha és politikus. 2014-ben Shor „elsajátította” a átverés 1 milliárd dollár tűnt el a moldovai bankokból, rami Moldova GDP-jének 12%-ának megfelelő teljes veszteséget és korábbi letartóztatását eredményezi Vlad Filat miniszterelnök. 2017 júniusában 7.5 év börtönbüntetésre ítélték távollétében mert csalás és a pénzmosás és 14. április 2023-én büntetését 15 évre emelték. Shor összes moldovai vagyonát is befagyasztották. Miután házi őrizetben volt, elmenekült Izrael 2019-ben, ahol jelenleg él.

Az 26 október 2022-on a Egyesült Államok szankcionálták, mert „korrupt oligarchákkal és moszkvai székhelyű szervezetekkel folytatott politikai nyugtalanságot Moldovában” együttműködve. az Egyesült Királyság és az EU  is szankcionálta Short. Oroszbarát pártja, a ȘOR Party, betiltotta a Moldovai Alkotmánybíróság hónapok után 19. június 2023-én tiltakozások pártja szervezte. A bíróság szerint ezek a tiltakozások Moldova destabilizálására és a puccs egy oroszbarát kormány felállítása érdekében.

- Reklám -

Még több a szerzőtől

- EXKLUZÍV TARTALOM -spot_img
- Reklám -
- Reklám -
- Reklám -spot_img
- Reklám -

Muszáj elolvasni

Legfrissebb cikkek

- Reklám -