18.2 C
Brussel
Tirsdag, juli 16, 2024
Redaktørens valgVokt dere for infiltrasjonen av pro-Putin-journalister i Brussel-EU-boblen 

Vokt dere for infiltrasjonen av pro-Putin-journalister i Brussel-EU-boblen 

ANSVARSFRASKRIVELSE: Informasjon og meninger gjengitt i artiklene er de som oppgir dem, og det er deres eget ansvar. Publisering i The European Times betyr ikke automatisk tilslutning til synspunktet, men retten til å uttrykke det.

ANSVARSFRASKRIVELSE OVERSETTELSE: Alle artiklene på dette nettstedet er publisert på engelsk. De oversatte versjonene gjøres gjennom en automatisert prosess kjent som nevrale oversettelser. Hvis du er i tvil, se alltid den originale artikkelen. Takk for forståelsen.

Willy Fautre
Willy Fautrehttps://www.hrwf.eu
Willy Fautré, tidligere chargé de mission ved kabinettet til det belgiske utdanningsdepartementet og ved det belgiske parlamentet. Han er direktør for Human Rights Without Frontiers (HRWF), en NGO med base i Brussel som han grunnla i desember 1988. Hans organisasjon forsvarer menneskerettigheter generelt med et spesielt fokus på etniske og religiøse minoriteter, ytringsfrihet, kvinners rettigheter og LHBT-personer. HRWF er uavhengig av enhver politisk bevegelse og enhver religion. Fautré har utført faktaoppdrag om menneskerettigheter i mer enn 25 land, inkludert i farlige regioner som i Irak, i det sandinistiske Nicaragua eller i maoistiske territorier i Nepal. Han er foreleser ved universiteter innen menneskerettigheter. Han har publisert mange artikler i universitetstidsskrifter om forholdet mellom stat og religioner. Han er medlem av Presseklubben i Brussel. Han er menneskerettighetsforkjemper i FN, Europaparlamentet og OSSE.

Forskere fra den Brussel-baserte NGO Human Rights Without Frontiers (HRWF) har nettopp oppdaget et infiltrasjonsforsøk av en pro-Putin ukrainsk medieaktivist i Brussel-EU-boblen der han planlegger å spre falsk informasjon om Russlands krig mot Ukraina og skade bildet av Ukraina. Han heter Nikolay Moiseenko (Moysienko Mykola Viktorovich). 

Han er journalist og direktør for informasjonsbyrået "Første Cossack Channel” (ПЕРВЫЙ КОЗАЦКИЙ КАНАЛ) grunnlagt i 2017 og basert i Kiev. 

I egenskap av direktør er han uunngåelig involvert i straffesak nr. 22023101110000608 datert 21. juli 2023 mot nevnte medieutsalg opprettet i desember 2020 og kvalifisert av siktelsen som en organisert kriminell gruppe. Også andre journalister og medier er nevnt i saken som samarbeidspartnere.  

Målene for "First Cossack Channel" var å lage, lagre og spre informasjon, nyheter og pressemeldinger; å gi bilder og andre informasjonsprodukter til media, offentlige myndigheter, samt andre juridiske personer og enkeltpersoner i Ukraina og i utlandet, gjennom distribusjon via et nyhetsbyrå. Brussel var og er et av målene. 

Ifølge påtalemyndigheten, «fra februar 2014 til i dag har russiske offentlige organisasjoner og pro-russisk ortodokse foreninger som opererer i Ukraina og finansiert av ikke-statlige organisasjoner i Den russiske føderasjonen, samt religiøse stiftelser i Ukraina, drevet aktiviteter rettet mot å skade staten Ukrainas sikkerhet i informasjonssfæren."

Solomyanskyi distriktsrett i Kiev behandler saken som fortsatt er i forundersøkelsesstadiet. Per i dag er det allerede avsagt 49 rettsavgjørelser, den siste som HRWF hadde tilgang til på 6 juni 2024

Anklagene 

Straffesaken omfatter anklager om angivelig virksomhet

  • rettet mot grunnlaget for Ukrainas nasjonale sikkerhet,
  • å oppfordre til religiøs fiendskap basert på troen på den russiske nasjonens overlegenhet over andre nasjoner,
  • ment å ødelegge den ukrainske staten og alle dens egenskaper,
  • støtte den ukrainske ortodokse kirken (UOC) "i fellesskap med den russisk-ortodokse kirken/Moskva-patriarkatet" (ROC/MP)) som velsignet den russiske føderasjonens væpnede aggresjon mot Ukraina.  
  • utført i samarbeid med angriperstaten og støtter den,
  • av høyforræderi, dvs. forsettlig trussel mot suvereniteten, den territoriale integriteten og ukrenkeligheten, samt informasjonssikkerheten til Ukraina, ved nemlig å yte bistand til en fremmed stat i å utføre undergravende aktiviteter mot Ukraina under krigslovgivning.

En rekke personer blir etterforsket «for å diskreditere Ukraina, undergrave tilliten til det ukrainske patriotiske samfunnet og returnere Ukraina til sonen for religiøs, kulturell og politisk innflytelse i Russland.»

I følge rettsavgjørelsen 6. juni 2024 brukte «First Cossack Channel» offisielt registrerte forretningsenheter relatert til mediesfæren. En av dem sies av anklagen "å bli systematisk brukt til å publisere forvrengt informasjon og er også duplisert i andre ressurser kontrollert av UOC og ROC, inkludert på russiske føderale kanaler." 

I følge ekspertuttalelsen nr. 23309/23-36/23310/23-61 fra Kyiv Scientific Research Institute of Forensic Expertise ved Justisdepartementet i Ukraina 2. februar 2024, er informasjonen i publikasjonene til "First Cossack" Channel" hadde som mål å "ydmyke æren og verdigheten til presteskapet og de troende i den ortodokse kirken i Ukraina (OCU)." Kirken er uavhengig av Moskva, ble opprettet under den kirkelige jurisdiksjonen til det økumeniske patriarkatet i Konstantinopel 15. desember 2018 og ble innvilget autokefali 5. januar 2019. 

Ekspertuttalelsen understreket også at "First Cossack Channel" også tok sikte på å "skape fiendtlighet mot OCU og representantene for det økumeniske patriarkatet, samt å bistå den russiske føderasjonen i undergravende aktiviteter mot Ukraina på informasjons- og religiøse områder."  

Anklagen fordømmer også følgende posisjoner: 

  • benektelsen av at Russland hadde undergravd demningen ved Kakhovka vannkraftverk 
  • uttalelser som benekter at Russlands væpnede aggresjon mot Ukraina startet i 2014 og presenterer det som en innenlandsk konflikt 
  • rettferdiggjørelsen av den fullskala væpnede aggresjonen fra Russland mot Ukraina i 2022 ved å hevde at den var forårsaket av ulovlige handlinger fra visse religiøse skikkelser fra den ortodokse kirken i Ukraina (OCU), uavhengig av Moskva. 

EU-sanksjoner mot propagandamedier 

For å motvirke russisk propaganda har EU suspendert kringkastingsaktivitetene og lisensene til flere Kreml-støttede desinformasjonsutsalg:  

  • Sputnik og datterselskaper inkludert Sputnik Arabic  
  • Russia Today og datterselskaper inkludert Russia Today English, Russia Today UK, Russia Today Germany, Russia Today France, Russia Today Spanish, Russia Today arabisk  
  • Rossiya RTR / RTR Planeta  
  • Rossiya 24 / Russland 24  
  • Rossiya 1  
  • TV Center International  
  • NTV/NTV Mir  
  • REN TV  
  • Pervyi Kanal  
  • Orientalsk anmeldelse  
  • Tsargrad TV-kanal  
  • New Eastern Outlook  
  • Katehon  
  • Spas TV-kanal  

Se EUs sanksjoner mot Russland forklart  

konklusjonen 

Det er behov for årvåkenhet i EU-boblen i Brussel, ettersom en rekke medlemmer av Europaparlamentet og deres ansatte nylig har blitt anklaget for å ha medvirket til Putins regime og å opptre som påvirkningsagenter. 

Journalister, medier og religiøse institusjoner er andre kanaler også misbrukt av russisk propaganda. 

Den 18. desember 2023 innførte Rådet for Den europeiske union restriktive tiltak mot Tsargrad TV Channel (Царьград ТВ) som tilhører og finansieres av den såkalte "ortodokse oligarken" Konstantin Malofeev, som en del av 12. sanksjonspakke. I den anledning SPAS TV-kanal til den russisk-ortodokse kirke ble også satt under EU-sanksjoner. 

Tidligere i år, Human Rights Without Frontiers identifiserte også moldoviske journalister og en moldovisk medieforening skade i Brussel bildet av den nåværende pro-EU Moldovas president Maia Sandu.  

- Annonse -

Mer fra forfatteren

- EKSKLUSIVT INNHOLD -spot_img
- Annonse -
- Annonse -
- Annonse -spot_img
- Annonse -

Må lese

Siste artikler

- Annonse -