9.2 C
Брюссель
Вівторок, квітня 23, 2024
ЄвропаЄС-МОЛДОВА – Чи пригнічує Молдова свободу ЗМІ чи санкціонує образливу пропаганду? (II)

ЄС-МОЛДОВА – Чи пригнічує Молдова свободу ЗМІ чи санкціонує образливу пропаганду? (II)

ВІДМОВА ВІД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: інформація та думки, відтворені в статтях, належать тим, хто їх висловлює, і це їхня особиста відповідальність. Публікація в The European Times означає не автоматичне схвалення погляду, а право його висловлення.

ВІДМОВА ВІД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПЕРЕКЛАДИ: Усі статті на цьому сайті опубліковано англійською мовою. Перекладені версії виконуються за допомогою автоматизованого процесу, відомого як нейронні переклади. Якщо ви сумніваєтеся, завжди посилайтеся на оригінальну статтю. Спасибі за розуміння.

Віллі Фотр
Віллі Фотрhttps://www.hrwf.eu
Віллі Фотре, колишній тимчасовий повірений у Кабінеті Міністерства освіти Бельгії та в бельгійському парламенті. Він є директором Human Rights Without Frontiers (HRWF), неурядова організація, що базується в Брюсселі і яку він заснував у грудні 1988 року. Його організація захищає права людини загалом, приділяючи особливу увагу етнічним і релігійним меншинам, свободі слова, правам жінок і ЛГБТ. HRWF є незалежною від будь-якого політичного руху та будь-якої релігії. Фотре здійснив місії зі встановлення фактів щодо прав людини в більш ніж 25 країнах, у тому числі в небезпечних регіонах, таких як Ірак, сандіністська Нікарагуа або контрольовані маоїстами території Непалу. Викладає в університетах у галузі прав людини. Він опублікував багато статей в університетських журналах про відносини між державою та релігіями. Він є членом прес-клубу в Брюсселі. Він є правозахисником в ООН, Європейському парламенті та ОБСЄ.

Наприкінці лютого 2022 року, після повномасштабного військового вторгнення Росії в Україну, парламент Молдови запровадив надзвичайний стан терміном на 60 днів. У цей період в країні було обмежено трансляцію телепрограм з Росії. Крім того, доступ до веб-сайтів новин Sputnik Молдова, Eurasia Daily (https://eadaily.com/ru/) та ряд інших ресурсів було заблоковано. Генпрокуратура країни повідомила про початок розслідування проти низки осіб "за підозрою в необ'єктивному висвітленні подій, що відбуваються в Україні".

Доктор Євгенія Гідульянова з Віллі Фотре (Дивіться частину I ТУТ)

Хронологія молдовських санкцій

2 червня 2022 року парламент Молдови ухвалив пакет законодавчих змін, які стосуються інформаційної безпеки країни. До Кодексу про аудіовізуальні медіа-послуги внесено зміни, які забороняють ретрансляцію новин, теле- та радіопрограм інформаційно-аналітичного, військово-політичного змісту, а також військових фільмів з країн, які не ратифікували Європейську конвенцію про транскордонне телебачення, яка була випадок Росії.

22 червня 2022 року У Молдові набув чинності Закон про внесення змін до Кодексу про аудіовізуальні медіа-послуги.

Закон запровадив поняття дезінформації та передбачив жорсткі заходи у разі порушення, такі як позбавлення ліцензії на мовлення/ефір на строк до семи років.

16 грудня 2022 року ліцензії шести каналів, пов’язаних з Іланом Шором, призупинили через неодноразове порушення законодавства. Серед них «Примул в Молдові», «РТР-Молдова», «Акцент-ТВ», «НТВ-Молдова», «ТВ-6», «Оргей-ТВ».

nt moldova ЄС-МОЛДОВА - Чи пригнічує Молдова свободу ЗМІ чи санкціонує образливу пропаганду? (II)

Президент Ради з питань телерадіомовлення Ліліана Віцу повідомила Eurasia Daily, що це рішення Комісії з надзвичайних ситуацій ґрунтується на моніторингових звітах членів Ради та незалежних медіа-експертів. Ці канали потрапили під санкції за неодноразову трансляцію упередженої інформації про національні події та пропаганду загарбницької війни проти України: НТВ Молдова (22 санкції), Примул в Молдові (17 санкції), РТР Молдова (14 санкції), Оргей ТВ (13 санкції), TV6 (13 санкції), Акцент ТВ (5 санкцій).

Прем'єр-міністр Молдови Наталія Гаврилиця повідомила на своїй сторінці у Facebook: "Ці ЗМІ серйозно та неодноразово порушували Кодекс про аудіовізуальні послуги, упереджено та маніпулятивно висвітлюючи події в Молдові, а також ті, що стосуються війни в Україні."

Міністр юстиції Сергій Литвиненко заявив у Facebook, що питання призупинення ліцензії шести каналів має бути дуже чітким: «Свобода слова – це одне, а пропаганда – інше. Тепер це не просто пропаганда, як це було раніше, коли Європейський суд з прав людини теж виніс рішення на користь влади. Це відверта пропаганда для виправдання загарбницької війни, поширення агресивної лексики, розпалювання міжнаціональної ворожнечі та загрози державній безпеці. Основною функцією держави є захист безпеки громадян і конституційного ладу."

Роль Москви і розшукуваний проросійський олігарх Ільхан Шор

Депутат Раду Маріан (Партія Дії та Солідарності) заявив, що шість телеканалів, які потрапили під санкції Комісії з надзвичайних ситуацій, пов’язані з молдовським проросійський втікач олігарх Ілан Шор звинувачений у Молдові в розтраті майже 1 мільярда євро з молдовських банків. Шор фінансує проросійську популістську партію в Молдові під назвою ȘOR, яка виступає проти членства в ЄС.

Imagen2 ЄС-МОЛДОВА – Чи пригнічує Молдова свободу ЗМІ чи санкціонує образливу пропаганду? (II)
Sputnik Молдова-Румунія | Кишинів

На своїй сторінці у Facebook депутат Раду Маріан написав:щонайменше смішно, що ті, хто зараз кричить про порушення «свободи слова», не мають проблеми ні з вбивством російських опозиційних журналістів, ні з вторгненням у незалежну країну, ні з арештами протестувальників по всій Росії які просто виходять на вулицю з білим аркушем паперу. Наші прокремлівські пропагандисти про це нічого не говорять і часто виправдовують такі варварські дії. Замовчування про жахливі події в Україні – це не «свобода слова». Це частина дезінформації».

Валеріу Паша– написав голова спільноти Watchdog.MD на його сторінці Facebook: «Чи загрожують ці телеканали безпеці Республіки Молдова? Звичайно! чому Тому що вони контролюються напряму або через посередників (таких як Шор або номінальні власники РТР) РФ. Москва роками субсидувала та фінансувала ці телеканали… пропонуючи за смішну ціну право на ретрансляцію дорогого контенту, який фінансувався з російського державного бюджету та з рекламних бюджетів, закачуваних у російську пресу державними компаніями, такими як «Газпром» та багатьма іншими. Це не нова історія, вона триває з 1993 року».

Керівники телеканалів «Примул в Молдові», «РТР-Молдова», «Акцент-ТВ», «НТВ-Молдова», «ТВ-6», «Оргей-ТВ» оскаржили дії влади в суді. .

Imagen3 ЄС-МОЛДОВА – Чи пригнічує Молдова свободу ЗМІ чи санкціонує образливу пропаганду? (II)
Керівника "Супутника" видворили з Молдови

13 вересня 2023 року влада Молдови депортувала Віталій Денисов, керівник Sputnik Молдова під санкціями ЄС і Молдови. Йому також заборонили в'їзд в країну на 10 років. Генеральна інспекція з питань міграції республіки повідомила, що Денисова визнали небажаною особою в Молдові через «діяльність, що загрожує національній безпеці.” Пізніше молдавська служба с Радіо Свобода З'ясувалося, що Денисов має дуже вільне відношення до журналістики і, ймовірно, є кадровим офіцером 72-го центру спецпризначення (в/ч 54777). Відомо, що цей підрозділ займається вкачуванням інформації та дезінформацією іноземної аудиторії.

Москва погрожує

3 жовтня 2023 року посол Молдови в Росії Ліліан Дарій був викликаний до Міністерство закордонних справ Росії. Міністр звинуватив Молдову в «політично вмотивованому переслідуванні російськомовних ЗМІ», посилаючись на видворення керівника інформаційного агентства Sputnik Молдова Віталія Денисова через зв’язок з ним. з військовою розвідкою Російської Федерації.

Російська Федерація закрила в'їзд низці осіб, які мають безпосереднє відношення до обмеження свободи слова та прав російських журналістів у Молдові, а також до розпалювання антиросійських настроїв.

24 жовтня 2023 року Російське агентство преси ТАРС повідомляє, що Служба інформації та безпеки Молдови заблокувала доступ до понад 20 інтернет-ресурсів російських ЗМІ. Деякі з них у списку санкцій ЄС.

30 жовтня 2023 року директор Служби інформації та безпеки Молдови Александру Мустяца підписав замовлення блокування доступу користувачів у Молдові до 31 сайту.

Imagen4 ЄС-МОЛДОВА – Чи пригнічує Молдова свободу ЗМІ чи санкціонує образливу пропаганду? (II)
Sputnik Молдова

Того ж дня комісія з надзвичайних ситуацій ухвалила рішення призупинити дію ліцензій 6 телеканалів, які «просувають іноземні інтереси»: телеканалів Orizont TV, ITV, Prime, Publika TV, Canal 2 і Canal. 3.

Прем'єр-міністр Молдови Дорін Речан прокоментував на своїй сторінці у Facebook "Молдова щодня зазнає гібридних атак з боку Російської Федерації. Останніми тижнями інтенсивність таких загроз зросла. Росія через організовані злочинні групи хоче вплинути на місцеві вибори та підірвати демократичний процес. (…). Ці телеканали підпорядковуються злочинним угрупованням Плахотнюка і Шора, які об'єднали зусилля, спрямовані на дестабілізацію ситуації в Молдові.».

У відповідь Москва оголосила молдовському послу заборону на в'їзд до РФ "ряду посадових осіб Республіки Молдова".

На закінчення, варто зазначити, що в своєму Індексі світової преси, який включає 180 країн, Репортери без кордонів поставив Молдову на такі позиції за останні три роки: 89 в 2021, 40 в 2022 і в 28 2023. Крім того, Amnesty International, Human Rights Watch і Комітет із захисту журналістів у своїх останніх звітах вважають, що свобода ЗМІ в Молдові не є актуальною проблемою і не заслуговує на те, щоб її висвітлювали окремо.

МЕНЮ Євгенія Гідульянова

Євгенія Гідульянова

Євгенія Гідульянова має ступінь доктора філософії. Кандидат юридичних наук та з 2006 по 2021 рік був доцентом кафедри кримінального процесу Одеської юридичної академії.

Зараз вона є юристом із приватною практикою та консультантом брюссельської НУО Human Rights Without Frontiers.

(*) Ілан Шор – молдавський олігарх і політик ізраїльського походження. У 2014 році Шор «задумав» а шахрайство внаслідок якого 1 мільярд доларів США зник з молдовських банків, rщо призвело до загальних збитків, еквівалентних 12% ВВП Молдови, та арешту колишніх Прем'єр-міністр Влад Філат. У червні 2017 року його засудили до 7.5 років позбавлення волі заочно та цінності шахрайство та  відмивання грошей а 14 квітня 2023 року його вирок було збільшено до 15 років. Також були заморожені всі молдавські активи Шора. Після перебування під домашнім арештом втік до Ізраїль у 2019 році, де проживає на даний момент.

На 26 жовтня 2022 року Сполучені Штати наклав на нього санкції через його співпрацю з «корумпованими олігархами та московськими структурами для створення політичних заворушень у Молдові». Великобританії та ЄС  також санкціонував Шор. Його проросійська партія, ȘOR Вечірка, був заборонений Конституційний суд Молдови 19 червня 2023 року після кількох місяців протести організована його партією. На думку суду, ці протести були спрямовані на дестабілізацію Молдови та розпалювання вдалий хід щоб встановити проросійський уряд.

- Реклама -

Більше від автора

- ЕКСКЛЮЗИВНИЙ ВМІСТ -spot_img
- Реклама -
- Реклама -
- Реклама -spot_img
- Реклама -

Must read

Останні статті

- Реклама -